جمعه، ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ آخرین‌ها پرونده‌ها
وب‌سایت روزنامه ایرانوب‌سایت روزنامه ایران
صفحه نخست اقتصاد فرهنگ سیاست جامعه ورزش بین‌الملل استان‌ها چندرسانه‌ای تصاویر یادداشت‌ها mdi-magnify mdi-brightness-{{ $vuetify.theme.current.dark ? '4' : '7' }}
صفحه اصلی mdi-chevron-left سیاست mdi-chevron-left مخبر: احترام به تمامیت ارضی ایران یک اصل مهم و… بازگشت

در اجلاس برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین؛

مخبر: احترام به تمامیت ارضی ایران یک اصل مهم و خدشه ناپذیر است

نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» صبح امروز - سه شنبه - با حضور معاون اول رییس جمهور ایران و معاون نخست وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.
دانلود

به گزارش ایران آنلاین، نشست «همکاری‌های جامع ایران و چین» صبح امروز - سه شنبه - با حضور معاون اول رییس جمهور ایران و معاون نخست وزیر چین در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

نشست «برنامه همکاری‌های جامع ایران و چین» با حضور مقام های بلندپایه و هیات های سیاسی و اقتصادی دو طرف در مجموعه سعدآباد برگزار شده است که محور اصلی آن راهکار افزایش روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین بود.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهور و هو چون هوآ معاون نخست وزیر چین ریاست دو هیات ایرانی و چینی را در این نشست بر عهده داشتند.

به گفته محمد جمشیدی معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور، هیات عالی رتبه چین به ریاست هو چون هوآ معاون نخست وزیر این کشور با سفر به ایران و در نشست با هیات بلندپایه ایرانی به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور ساز و کارهای پیشبرد روابط دوجانبه ایران و چین را مورد بررسی قرار دادند.

وی بررسی راهکارهای تقویت روند اجرای برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین را هم یکی از اهداف اصلی این نشست عنوان کرد و اظهار داشت: تعهد به منافع بنیادین دو کشور و احترام به اصول حقوق بین الملل از جمله احترام به تمامیت ارضی مورد تاکید ویژه جمهوری اسلامی ایران در این اجلاس است.

بر اساس اعلام وزارت بازرگانی چین «هو چون هوا» معاون نخست‌ وزیر این کشور به همراه یک هیات عالی رتبه اقتصادی با هدف توسعه روابط تجاری و اقتصادی کشورش، برنامه سفر امارات متحده عربی و سپس ایران را در دستور کار دارد.

حضور هیات هفتاد نفره چین در تهران

معاون نخست وزیر چین را در این سفر یک هیات عالی رتبه سیاسی و تجاری همراهی می کنند تا در رایزنی های مشترک با مسئولان و تجار ایرانی زمینه را برای توسعه مشارکت های اقتصادی و بازرگانی دو کشور مهیا کنند.

این هیات هفتاد نفره که برای انجام مذاکرات فنی و کارشناسی با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شده است، از روز دوشنبه ملاقات‌های خود را در کمیته‌های متعدد و بر اساس موضوعات برنامه همکاری جامع ۲۵ ساله ایران و چین آغاز کرده است. نتیجه گفتگوها و توافقات طرفین، آغاز عملیات اجرایی شدن ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک و توسعه همکاری صنعتی بین طرفین بوده که این مهم، گام بلندی برای اجرایی شدن همکاری‌های راهبردی و توسعه‌ای در روابط دو کشور است.

تعیین تکلیف تأمین مالی برخی از طرح ها که در دولت قبل معطل مانده بود، سرمایه گذاری و انتقال فناوری در بخش‌های مختلف صنعتی، معدنی، مخابرات، انرژی و ترانزیت از اصلی‌ترین محورهای گفتگوی طرفین به شمار می رود.

همچنین، طرفین با ایجاد کارگروه مشترک نسبت به طراحی ساز و کارهای لازم برای توسعه تجارت در شرایط تحریم‌های اعمالی غرب، اقدام کردند.

معاون اول رئیس جمهور در این اجلاس چه گفت؟

محمد مخبر در این اجلاس، روابط دو کشور را دیرینه و تاریخی توصیف کرد و گفت: روابط تهران و پکن از جایگاه رفیعی برای رهبران دو کشور برخوردار است و رئیس جمهور کشورمان نیز با جدیت مناسبات فیمابین را دنبال می‌کند.

معاون اول رئیس جمهور دیدار رؤسای جمهور ایران و چین در سمرقند را پراهمیت و به عنوان نقطه عطفی در روابط دو کشور ارزیابی کرد و از رئیس جمهور چین به خاطر حمایت از حضور ایران در سازمان‌هایی نظیر شانگهای و بریکس قدردانی کرد. وی خاطر نشان کرد: ایران و چین در مقابله با یک جانبه گرایی جهان سلطه از وحدت نظر و مواضع واحدی برخوردار هستند و مذاکرات خوب و سازنده‌ای میان دو کشور در خصوص موضوعات مختلف در جریان است.

وی با اشاره به ذخایر نفت و گاز ایران و ظرفیت‌های گسترده کشورمان در بخش‌های مختلف نظیر ترانزیت خاطر نشان کرد: تهران آمادگی دارد همکاری‌های مشترک خود را با پکن در بخش‌های مختلف همچون انرژی، ترانزیت و تولید مشترک گسترش دهد.

مخبر تصریح کرد: با توجه به افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس، مناطق ویژه اقتصادی قشم، چابهار و اروند می‌توانند به مناطقی برای همکاری‌های مشترک شرکت‌های ایرانی و چینی تبدیل شوند.

معاون اول رئیس جمهور خاطر نشان کرد: علی رغم حجم بالای مبادلات تجاری و اقتصادی تهران و پکن، استفاده از ارز ملی دو کشور در این مبادلات به میزان حداقلی است که باید آن را گسترش دهیم و نسبت به استفاده هر چه بیشتر از ارز ملی دو کشور اقدام کنیم.

وی حفظ و احترام به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را موضوعی حساس و مهم برای مسئولان و آحاد ملت ایران برشمرد و رعایت این اصل متقابل و خدشه ناپذیر را از سوی همه کشورها ضروری دانست.

معاون نخست وزیر چین: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ گاه تغییر نمی‌کند

معاون نخست وزیر چین نیز در این اجلاس با اشاره به سوابق تاریخی روابط دو کشور، اظهار داشت: اراده چین برای توسعه روابط راهبردی جامع با ایران هیچ گاه تغییر نمی‌کند. چین از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و عزت ملی ایران و مبارزه با دخالت خارجی حمایت می‌کند. دو طرف در این زمینه باید به صورت قاطع از همدیگر پشتیبانی کرده و در زمینه مبارزه با تروریسم نیز همکاری‌ها و هماهنگی‌های خود را تقویت کنند.

هو چون هوآ با اشاره به برنامه ۲۵ ساله همکاری مشترک دو کشور و دستاوردهای حاصل از توافقات فیمابین گفت: این دستاوردها برای دو طرف مهم و مثبت است که حاصل تلاش مشترک بوده و پکن مایل است همکاری و هماهنگی خود را با تهران تقویت کند تا روند توسعه مناسبات فیمابین استمرار داشته باشد.

گفتنی است هیئت‌های عالی رتبه دو کشور پس از مذاکرات امروز در خصوص ۱۶ محور جدید همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی با یکدیگر توافق کردند.

انتهای پیام/

محمدحسین امیریخبرنگار
mdi-tag مخبر mdi-tag چین mdi-tag جمهوری اسلامی ایران mdi-tag معاون نخست وزیر چین
mdi-content-copymdi-share-variantاشتراک‌گذاریmdi-printerپرینت خبر
mdi-transit-connection-horizontal بیشتر بخوانید

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۱:۱۶

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۲۰:۰۰

توسط قالیباف؛

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۹:۵۲

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

mdi-calendar ۲۷ اسفند - ۱۸:۲۱
mdi-comment-outline دیدگاه‌ها {{ submitCommentForm ? 'انصراف' : 'ارسال دیدگاه' }}
۰منتشر شده
۰در انتظار تأیید
۰غیر قابل انتشار
دانلود
mdi-information-outline اطلاعات خبر
mdi-barcode کد خبر
10030
mdi-shape سرویس
سیاست
mdi-calendar تاریخ انتشار
۱۳:۳۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
mdi-update آخرین به‌روز رسانی
۱۵:۳۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۲۲
mdi-comment تعداد دیدگاه
۰
mdi-new-box تازه‌های سیاست آرشیو

منتخبان مجلس دوازدهم ۵ فروردین‌ماه با رئیسی دیدار می‌کنند

آیت الله جنتی: امیدواریم سال آینده شاهد پیشرفت سریعتر کشور باشیم

بخش اول لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ ابلاغ شد

ظریف: دستکاری و تقطیع شده است

بخش اول لایحه بودجه ۱۴۰۳ توسط شورای نگهبان تایید شد

تایید صحت انتخابات مجلس در ۱۳۳ حوزه انتخابیه

بزرگترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت کشور امضا شد

اعلام هزینه‌های انتخاباتی ۵ منتخب مجلس

آخرین اطلاعات جان باختگان و مصدومین ناآرامی های۱۴۰۱ منتشر شد

امضایم جعل شده؛ دادستان ورود کند

فایل صوتی ظریف و چند نکته اساسی/ اعترافات دیر هنگام یک اصلاح طلب

جشن نوروز ۱۰ کشور آسیایی در آلمان

شکایت از عوامل انتشار خبر دروغ برکناری «محمد مخبر»

ضرورت افزایش ۳۰ درصدی حقوق کارگران در سال آینده

حقوق کارگران باید متناسب با تورم رسمی افزایش یابد

پیشنهاد افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

تاکید دولت بر برداشتن گام‌های بلند در زمینه هوش مصنوعی

هیأت وزیران حداقل سرمایه لازم برای تأسیس بانک را ابلاغ کرد

جدیت رئیسی در توسعه روابط با همسایگان بی‌نظیر است

واکنش ظریف به درز فایل صوتی او علیه اصلاح‌طلبان

کارنامه عملکرد دولت در سال ۱۴۰۲

امیر آشتیانی: آمریکا و رژیم صهیونیستی دنبال تشدید تنش در منطقه هستند

کاهش رسمی مدت سربازی

بازگشت باکو به مدار تهران

پیام تبریک مخبر به فرماندهان سپاه و ارتش برای دریافت نشان «فتح»

{{ snackbarText }}
mdi-magnify جست‌وجو
جست‌وجو