ion

جذب مخاطب از سوی گروه- شبکه‌های ماهواره‌ای و بی‌عملی صدا و سیما

همچنان فرصت‌سوزی می‌شود

اجتماعی /
شناسه خبر: 61913

واقعیت آن است که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در یکجا توقف نکرده و در رقابت با یکدیگر مدام در جست‌و‌جوی افزایش جذابیت برای نگه داشتن مخاطب فعلی و جذب مخاطبان جدیدند. به دلیل همین رقابت‌هاست که در خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای هر سال یک موضوع یا مسأله جدید برای بحث، در رسانه‌های جمعی و در بین فعالان فرهنگی مطرح می‌شود.

ایران آنلاین /در آخرین یادداشتی که چند ماه قبل در همین روزنامه نوشته بودم، تأکید کردم که با گسترش سریع استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در بین ایرانیان، موضوع ماهواره فراموش شد. واقعیت آن است که شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان در یکجا توقف نکرده و در رقابت با یکدیگر مدام در جست‌و‌جوی افزایش جذابیت برای نگه داشتن مخاطب فعلی و جذب مخاطبان جدیدند. به دلیل همین رقابت‌هاست که در خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای هر سال یک موضوع یا مسأله جدید برای بحث، در رسانه‌های جمعی و در بین فعالان فرهنگی مطرح می‌شود.
یک‌سال ورود شبکه فارسی بی‌بی سی، یک‌سال ورود شبکه فارسی وان، یک‌سال شبکه من و تو و یک‌سال هم  شبکه‌های جم. باز به همین دلیل است که میزان بینندگان هر یک از شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان دچار فراز و نشیب می‌شود. یک‌سال فارسی وان بینندگان بیشتری را به خود جذب می‌کند و یک‌سال شبکه موسیقی پی ام سی. یک‌سال من و تو پربیننده می‌شود و یک‌سال شبکه‌های جم.
منظور آن است که رقابت بین این شبکه‌ها برای جذب مخاطب بسیاری جدی است.
جذب بازیگران داخل کشور جهت ایفای نقش در سریال‌های تولیدی گروه جم از آخرین اقدام‌هایی است که در همین راستا صورت گرفته است. بیان پیامدهای فرهنگی، اجتماعی و رسانه‌ای تولید سریال فارسی با ایفای نقش بازیگرانی را که چهره آنان برای بینندگان داخلی آشناست به فرصتی دیگر موکول می‌کنم.
نکته قابل تأمل آن است که هر روز دایره فعالیت شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان وسیع‌تر می‌شود و با ظهور پدیده گروه- شبکه‌ها در یکی دو سال اخیر، تلاش بر آن است تا تقریباً هر سلیقه‌ای، نیاز خود را در شبکه‌های متنوع و رنگارنگ هر گروه-شبکه بیابد.
قطعاً ایفای نقش بازیگران داخل کشور در این شبکه‌ها بر میزان استقبال مخاطبان از شبکه‌های ماهواره‌ای خواهد افزود و در این شرایط امکان رقابت رسانه‌های داخل کشور با شبکه‌های ماهواره‌ای دشوار خواهد شد، البته اجازه بدهید جمله‌ام را اصلاح کنم؛ منظورم از رقابت رسانه‌های داخلی فقط صدا و سیما بود، چون انحصار پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی در انحصار این سازمان است.
نباید تصور کنیم که دامنه فعالیت این شبکه‌ها در همین نقطه متوقف خواهد شد. آنان به دنبال جذب مخاطب بیشتر و در نتیجه جذب آگهی بیشتر و برگشت سرمایه‌اند. سال بعد موضوع جدید دیگری برای بحث روی میز قرار خواهد گرفت و درباره مسأله دیگری ابراز نگرانی خواهد شد. پرسش آن است که بجز ابراز نگرانی، چه تدبیر یا طرح جدی یا جدیدی برای رقابت با این شبکه‌ها آماده شده است؟
از سال 1378 به شکل متمرکز در خصوص شبکه‌های ماهواره‌ای مطالعه و تحقیق می‌کنم. در نوشته‌ها و مصاحبه‌های مختلفی که با خبرگزاری‌ها و مطبوعات داشته‌ام همواره تأکید کرده‌ام که فراهم کردن زمینه تأسیس رادیو و تلویزیون خصوصی یکی از نخستین (و نه تنها) راهها برای رقابت با شبکه‌های ماهواره‌ای فارسی زبان است.
در سه دوره گذشته مجلس شورای اسلامی طرح‌ها و پیشنهادهایی در این خصوص تهیه شد ولی به هیچ نتیجه عملی نرسید. حدود پنج سال قبل در مصاحبه‌هایی بیان داشتم که متأسفانه شاهد ظهور مخاطبی هستیم که در دستگاه تلویزیون خود امکان دریافت شبکه‌های صدا و سیما را ندارد و تعمداً هم به دنبال حل مشکل نیست و با همان شبکه‌های ماهواره‌ای نیازهایش را برطرف می‌کند.
در این مدت صدا و سیما شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی مختلفی تأسیس کرده است، شبکه‌هایی که نه کسی از آمدنشان خبردار می‌شود و نه از رفتن‌شان!
پدیده نوظهور گروه-شبکه‌های ماهواره‌ای در حال گسترش است. پای بازیگران داخل کشور هم به این شبکه‌ها باز شده است. به جای ابراز نگرانی تلاش کنیم فضای رسانه‌ای کشور بویژه در عرصه پخش برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی رقابتی‌تر شود.


منبع:ایران

کلمات کلیدی

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.