اولین زمزمه های احداث قطار شهری در کلانشهر اراک با هدف کاهش آلودگی هوا در سال 86 شنیده شد. اراک در آن سال ها با وجود کارخانه های زیاد با آلودگی شدید هوا مواجه بود، به همین دلیل «محمدحسین مقیمی»، استاندار وقت مرکزی برای کاهش این آلایندگی بدنبال راه اندازی مترو برای شهر اراک بود.

Результат пошуку зображень за запитом "‫مترو اراک .‬‎"

دولت برای شهر اراک  استثنا قایل شد 

با پی گیری های استاندار وقت مرکزی مقرر شد، دولت برای شهر اراک هم استثنا قایل شود و با مترو راه اندازی قطار شهری اراک موافقت کند. قایل شدن استثنا از این بابت بود که راه اندازی مترو فقط برای شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت مجاز است این در حالی است که شهر اراک زیر یک میلیون نفر جمعیت داشت ، به هر صورت بدلیل کاهش آلودگی هوا با راه اندازی مترو در اراک موافقت شد و هیات دولت سال 86 در مصوبه ای برای این کلانشهر مترو شهری را پیش بینی کرد، اما عملیاتی کردن این طرح همانند سایر کلانشهرها هزینه های سنگینی داشت تا اینکه مسئولان شهرداری اراک با نگاهی به کارنامه راه اندازی مترو در دیگر شهرها که جندان هم درخشان نیست؛ به این نتیجه رسیدند به جای راه اندازی مترو با هزینه های بالایی که دارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر را نوسازی کنند.

از طرفی هم طی ۳ سال اخیر وضعیت هوای شهر اراک روند رو به بهبودی را طی کرده که این امر دستاورد خوبی برای استان محسوب می‌شود و ضرورت ایجاد مترو را نیز کمرنگ تر می کند.

سید«علی آقازاده» ، استاندار مرکزی چندی پیش در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک، از حذف شکل گیری مترو از طرح جامع حمل و نقل این کلانشهر خبر داد و تاکید کرد: طرح جامع حمل و نقل عمومی کلانشهر اراک نباید معطل موضوعاتی نظیر شکل گیری مترو شهری بماند و نیاز است که با بهره گیری از شیوه های کم هزینه و کوتاه مدت مدیریت و روان سازی ترافیکی در این کلانشهر به بهترین حالت انجام شود.

به گفته وی، ساخت هر یک کیلومتر مسیر مترو همراه با تجهیزات و واگن های مسافری به 5 میلیون دلارسرمایه مالی نیاز دارد و با این محاسبات اجرای طرح متروی شهری برای اراک نیازمند 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتباراست که با شرایط اقتصادی فعلی تامین چنین منبع مالی دور از انتظار است. از این رو مطالعات و روند شکل گیری مترو شهری در اراک 10 سال کنار گذاشته می شود و ازکمک دولت در طرح مترو به شیوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد.

«حمیدرضا نوازنی»، مدیرکل امور فنی و عمرانی استاندار مرکزی در گفت و گو با «ایران» پیرو این موضوع اظهار داشت: مقرر شده تا سهم آلاینده های خودرویی در شهر اراک را محاسبه کنیم تا مشخص شود خودروها چند درصد در آلایندگی شهر تاثیر دارند در صورتی که آلایندگی کم باشد به احتمال زیاد به جای راه اندازی مترو به نوسازی حمل و نقل عمومی خواهیم پرداخت. البته این طرح در حال حاضر در دست مطالعه است.

وی با بیان اینکه 2 ماه زمان نیاز است تا طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی شهری به جای راه اندازی مترو به جمع بندی برسد و مشاور طرح نیز نتیجه را اعلام کند، افزود: نتیجه نهایی در جلسه شورای ترافیک عنوان می شود در صورت تصویب، طرح مذکور در  شورای عالی ترافیک کشور عنوان و بررسی می شود و نتیجه نهایی اعلام خواهد شد.

به گفته مدیرکل امور فنی و عمرانی استاندار مرکزی، در حال حاضر 150 اتوبوس در کلانشهر اراک به سرویس دهی به شهروندان مشغول است که از این تعداد 50 اتوبوس جدید و هیبریدی است و 100 اتوبوس دیگر بالای 10 سال عمر دارند که باعث آلودگی هوا نیز می شوند.

بیشتر بخوانید

ایرنا - طرح جامع حمل و نقل اراک نباید معطل راه اندازی مترو بماند

حذف پروژه ایجاد مترو و تراموا از طرح جامع حمل و نقل اراک - ایسنا

Результат пошуку зображень за запитом "‫شهر اراک‬‎"

 

 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.