شهرام ناظری چرا به سمت شاهنامه‌ رفت؟

فرهنگی /
شناسه خبر: 471318

شهرام ناظری که در کارنامه هنری خود توجه ویژه‌ای به شاهنامه فردوسی داشته است با انتقاد از تغییر در لحن‌ها، ریتم‌های متنوع و فرم‌های آوازی از جمله شاهنامه‌خوانی معتقد است این موضوع در موسیقی سنتی هم تاثیر گذاشته و رو به فراموشی رفته است.

این استاد آواز ایرانی به مناسبت روز بزرگداشت فردوسی اظهار می‌کند: پایتخت چون پایگاه موسیقی سنتی بوده، شاهنامه‌خوانی در آن کمرنگ‌تر می‌شود اما خوشبختانه در موسیقی نواحی و اقوام که می‌توان گفت اصل موسیقی ایرانی است، شاهنامه‌خوانی برقرار می‌ماند.

ناظری می‌گوید: بررسی آثار آوازی یک صد سال گذشته نشان می‌دهد هیچ نمونه خاصی از اجرای شاهنامه فردوسی وجود ندارد و این مشکلی است که صرفاً در موسیقی سنتی اتفاق افتاده است. در ابتدای فعالیت من در زمینه شاهنامه فردوسی نگرش‌های مثبتی وجود نداشت و محدودیت‌هایی بود اما به مرور زمان برطرف شد.

او درباره فعالیت‌های موسیقاییش در حوزه شاهنامه بیان می‌کند: چند عامل مهم موجب انگیزه و کشش من نسبت به اجرای شاهنامه فردوسی بوده است. اول طرز بیان و لحن حماسی که به شکل ارثی در صدای من وجود دارد، دوم اصالت و فرهنگ کردی که با آن زندگی کرده‌ام و سوم نگاهم به موسیقی مقامی و آشنایی با مقام‌های باستانی موسیقی کرد، من را به شاهنامه فردوسی نزدیک و نزدیک‌تر کرده است. البته علاقه شخصی‌ام به ادبیات فارسی و متون ادبی فارسی مانند شاهنامه از نوجوانی، نیز در این امر مؤثر بوده است./ ایسنا

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.