در دومین روز «کن 2019» شکل می‌گیرد

از جارموش تا زندگی پنهانی ترنس مالیک

فرهنگی /
شناسه خبر: 471042

جشنواره بین‌المللی فیلم «کن 2019» که از دیشب با نمایش فیلم جدید جیم جارموش به نام«مرده‌ها نمی‌میرند» به‌عنوان اثر افتتاحیه جشنواره آغاز شد، امروز با پخش سه فیلم از بخش مسابقه و ده ها فیلم در قسمت‌های جنبی به‌کار خود ادامه می‌دهد.

یکی از جاذبه‌های اصلی بخش مسابقه که 21 فیلم شامل کار غریب وکمدی تلخ جارموش در آن برای تصاحب جایزه نخست جشنواره (نخل طلایی) رقابت می‌کنند، حضور فیلم تازه ترنس مالیک است. این فیلم که «یک زندگی پنهانی» نامگذاری شده، مثل اکثر کارهای این سینماگر مسنّ اما پویا و جست‌وجوگر امریکایی نقبی به زندگی‌های فاقد قاعده در غرب و تأثیر آن بر زندگی انسان‌ها و بویژه جوانان است. آلمان نیز از سرمایه‌گذاران «یک زندگی پنهانی» است و نیویورک تایمز در توصیف این فیلم آن را کاری نامیده است که پرده از برخی ناهنجاری‌های رایج در جامعه امریکایی برمی‌دارد ولی سعی نمی‌کند کسی را محکوم اصلی جلوه بدهد. مالیک که به‌شدت عزلت‌گرا است و طی 50 سال فیلمسازی حتی یک مصاحبه هم انجام نداده و به محیط جشنواره‌ها نمی‌آید، طبق اخبار روزنامه‌های فیگارو و لوماتن چاپ پاریس به کن، شهری گرم در جنوب فرانسه و محل برپایی جشنواره سفر کرده اما هنوز هیچ‌کس او را در محیط هفتادودومین دوره جشنواره کن که همچنان جشنواره نخست سینمای دنیا است، مشاهده نکرده است.
از بهشت تا پارازیت
کن که در سال 2011 نخل طلای خود را به «درخت زندگی» فیلم فلسفی و معناگرای مالیک اهدا کرد، امروز فیلم‌های «این باید بهشت باشد» و «پارازیت» را  هم از بخش مسابقه به نمایش می‌گذارد و هر دوی آنان و همچنین کار مالیک فردا (پنجشنبه) نیز دو نوبت دیگر اکران می‌شوند تا ناظران و هیأت ژوری که ریاست آن با اله‌خاندرو گونزالز ایناریتوی مکزیکی است، درباره آنها به جمع‌بندی لازم برسند و مشخص شود در روز شنبه 4 خرداد که آرای نهایی استخراج و اسامی فاتحان اعلام می‌شود، چه میزان شانس برای تصاحب جوایز ارشد جشنواره دارند. «این باید بهشت باشد» کاری است از سینمای فرانسه و کانادا و کارگردانی‌اش با الیا سلیمان بوده و فیلمی ملودرام و اجتماعی با تمی متمرکز بر مهاجران و زندگی‌های چند فرهنگی و چند ملیتی رایج در غرب است. «پارازیت» در نقطه مقابل کاری از سینمای رو به اوجگیری کره‌جنوبی است که بونگ جون هو را پشت میز کارگردانی‌اش داشته و عوارض امروز جهان را در زمینه ارتباطات و آدم‌هایی که به سختی با یکدیگر زمینه‌های گفت‌وگو را بر قرار می‌کنند، به تصویر می‌کشد. سینمای کره طی سال‌های اخیر حضوری خوش را در جشنواره‌های ونیز و برلین که صاحب رتبه دوم مشترک در میان جشنواره‌های جهان هستند (و فقط زیر سایه کن قرار دارند) تجربه کرده و «پارازیت» جدیدترین تیر سینمای این کشور به سوی مطرح‌ترین جایزه سینمای دنیا به حساب می‌آید. با احتساب استقبال قابل توجهی که دیشب از فیلم افتتاحیه جشنواره، یعنی «مرده‌ها نمی‌میرند» صورت گرفت، از این پس هر واکنش مثبت هیأت داوران به آثار در نوبت پخش مورد توجه دقیق رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.