مروری بر دومین جشنواره خانه بهار مشهد

یک فروردین و 200 نوبت تئاتری

فرهنگی /
شناسه خبر: 464330

برگزاری جشنواره‌های هنری از سوی نهاد‌های شهری و شهرداری‌ها در استان‌های مختلف کشور در چندسال گذشته با رشد بی‌سابقه‌ای همراه بود که فاصله شهروندان با هنر و بخصوص هنر نمایش را با عامه مردم در حداقل‌های ایام گردشگری قرار می‌داد. یکی از این نمونه جشنواره‌ها که در فروردین ماه سال‌جاری به همت شهرداری مشهد و خانه هنرمندان این شهر برگزار شد جشنواره خانه بهار بود.

 این جشنواره که گستره‌ای از هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، هنرهای چندرسانه‌ای، هنرهای طراحی منظر، گل آرایی و طراحی هنری فضای سبز، پژوهش‌های هنر شهری، پویش رنگ‌ها و عکاسی را در برمی گیرد، دومین سال خود را با افزایش بخش‌های نمایشی پشت سر گذاشت تا آثار هنری را به محصولی کاربردی تبدیل کند و در چهره‌ای زیبایی شناسانه به مردم و گردشگران نوروزی ارائه دهد.
در بخش هنرهای نمایشی این رویداد که زیرشاخه‌های تئاتر، پرفورمنس، رویدادهای هنری تعاملی(هنرمند-مخاطب) موسیقی و جشن‌های آیینی را در برمی‌گرفت برای نخستین بار اجرای نمایش‌های صحنه‌ای نیز به جدول برنامه‌ها افزوده شد. این حرکت را به‌عنوان اولین قدم برای فعالسازی سالن‌های تئاتر این شهر در روزهای تعطیلات نوروز می‌توان مورد بررسی قرار داد.
بخش هنرهای نمایشی که دبیر تخصصی آن را مهدی شفیعی بر عهده داشت از هیأت داورانی متشکل از سه چهره شناخته شده تئاتر، گلاب آدینه، نادر برهانی مرند و شهرام نوشیر، بهره می‌برد. این رویداد، طیف گسترده فعالیت‌های نمایشی، از اجراهای صحنه‌ای در تالارهای نمایشی شهر، فضاهای «داخلی» و «رسمی» تا اجرا در «فضاهای بیرونی»، اعم از میادین، راه‌های عبور و مرور، مراکز تجمع مردم، کافه‌ها و فضاهای غیرمتعارف تئاتر محیطی، شورایی و دیگر گونه‌های اجرایی، شیوه‌های نمایش‌های سنتی مانند نقالی و پرده خوانی، نمایش‌های کودک و نوجوان و اجراهای تعاملی در قالب هنر اجرا و پرفورمنس را در فراخوان خود دعوت به حضور در این رویداد کرد.
از بین 249 اثری که در آبان ماه به این فراخوان پاسخ مثبت داده بودند و پس از طی مسیر انتخاب توسط هیأتی سه نفره شامل سیروس همتی، اتابک نادری و ایوب آقاخانی، 26 نمایش از هفت استان کشور به این جشنواره راه پیدا کردند که از شهر‌های مشهد، تهران، شاهین شهر، رشت، مریوان، دهلران و قوچان بودند. این آثار نمایشی طی روزهای برگزاری جشنواره از 3 تا 10 فروردین ماه بیش از دویست نوبت اجرا انجام دادند.
از آن میان 7 نمایش صحنه‌ای؛ دو نمایش کودک و پنج نمایش بزرگسال در سالن فرهنگسراهای غدیر و کودک و آینده، سالن‌ تئاتر بهار و سالن اصلی تئاتر شهر مشهد میزبان مخاطبان شدند. 20نوبت اجرا در هر روز جشنواره نیز برای بخش خیابانی رقم قابل توجهی است که گستردگی این رویداد در سطح شهر مشهد را نشان می‌دهد و طبیعی است که خبرهای جشنواره تنها برای سومین روز برگزاری آن از عبارت استقبال بیش از پنج هزار تماشاگر استفاده کند.
شهر مشهد یکی از کلان شهرهای پرجمعیت است که بخش عمده‌ای از ساکنان آن را مسافران و زائران تشکیل می‌دهند. خانواده‌هایی که برای مدت زمان محدود به این شهر مذهبی سفر می‌کنند و گزینه‌های مختلف زیارتی، توریستی برای ایام سفر خود در ذهن دارند، کمتر پیش می‌آید که این سفر را با انگیزه‌های فرهنگی و هنری برنامه‌ریزی کنند. اجراهای خیابانی برای این ساکنان موقت که بویژه در ایام نوروز با فرصت بیشتری اقامت دارند بخشی از نیاز سرگرمی، آموزش و فرهنگسازی را تأمین می‌کند اما درباره اجراهای صحنه‌ای باید برنامه‌ریزی دقیق نسبت به جذب ساکنان اصلی این شهر صورت بگیرد. توجه به استفاده بهینه از تمام توان تبلیغی و رسانه‌ای در این خصوص ضرورت دارد.
گرچه شهرداری مشهد با بهره‌گیری از فضا‌های شهری بیشترین تبلیغات سطح شهر را به برگزاری این رویداد هنری اختصاص داده بود اما نگاهی گذرا به خروجی بخش هنرهای نمایشی در رسانه‌های رسمی نشان می‌دهد که تنها خبرهای ارسالی از سوی ستاد برگزاری در چند صفحه استانی خبرگزاری‌ها درج شده‌اند در حالی که گام محکم برگزار‌کنندگان جشنواره برای خلق رویدادی ملی از ابتدا و در فراخوان این انتظار را ایجاد می‌کرد که خوراک رسانه‌ای قابل توجهی برای صفحات اصلی خبرگزاری‌ها داشته باشد. حضور چهره‌های صاحبنام تئاتر در گروه‌های انتخاب و داوری، حضور کارگردانان و هنرمندان شناخته شده تئاتر در بخش‌های مختلف جشنواره و تعطیلات نوروز زمینه‌های خوبی برای اطلاع‌رسانی گسترده ایجاد می‌کرد که کمتر به آن توجه شد.
نکته‌ای دیگر، مرور سامانه‌ها و سایت‌های اطلاع‌رسانی تخصصی تئاتر و سایت‌های فروش بلیت این شهر که مرجع مخاطبان عادی تئاتر به شمار می‌روند نشان می‌دهد از همراهی با این رویداد بازمانده بوده‌اند. شاید بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها و انجام هماهنگی‌های لازم می‌توانست تصویر درخشان تری از تلاش‌های بی‌وقفه برگزار‌کنندگان جشنواره ارائه دهد.
بی شک شهر مشهد که ثروت عظیمی از هنرمندان و آثار هنری را در خود دارد، مسیر درخشانی از خلق و عرضه آثار هنری را در پیش گرفته که می‌تواند الگویی کامل برای دیگر شهرها و مراکز استان‌های کشور باشد. استمرار این جشنواره در سال‌های بعد مسلماً آزمون موفق تری خواهد بود.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.