آغازی بر بیست و دومین دوره جشنواره‌ای بین‌المللی

هفته آموزش و پژوهش جشنواره تئاتر دانشگاهی

فرهنگی /
شناسه خبر: 464329

«هفته آموزش و پژوهش» بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتردانشگاهی ایران از روز دوشنبه دوم اردیبهشت ماه با برگزاری چند کارگاه، همایش، نشست تخصصی و جلسه نمایشنامه خوانی آغاز شد.

 
برنامه «هفته آموزش و پژوهش» این جشنواره در روز دوشنبه دوم اردیبهشت با پخش فیلم و سخنرانی kagami jishi و ozu jasujiro از مرکز مطالعات ژاپن در ایران درتماشاخانه باشگاه دانشجویان و ارائه سه پژوهش «بررسی سیر تحول تئاتر ابتدای قرن بیستم از زاویه دید بدن» با سخنرانی سجاد شفیعی فر، «مطالعه بوردیویی بر پیدایش و سیردگرگونی سیاه بازی در ایران» با سخنرانی زهرا شیروانی، «مشاهده و تصاحب؛ بررسی دیالکتیک شرق و غرب در روند مدرن‌سازی گونه‌های نمایشی ژاپن بر مبنای نظریات دت سوزوکس و مطالعه موردی بر آثار یوکو میشما و اجرای اینشتین در ساحل اثر رابرت ویلسن» با سخنرانی محمد اوحدی حائری برگزار شد.
مطابق اعلام دبیرخانه بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی ایران روز سه‌شنبه سوم اردیبهشت نیز سالن اصلی باشگاه دانشجویان در ساعت 10 تا 13 میزبان کارگاه «دراماتورژِی صدا» با حضور علی شمس خواهد بود. در ساعت 14 تا 15 نیز نمایشنامه خوانی «دربسته» نوشته ژان پل سارتر با همکاری انجمن دوستی ایران و فرانسه برگزار می‌شود. از ساعت 15 نیز همایش «بررسی تطبیقی صحنه آرایی حماسی در ادبیات نمایشی ایران و فرانسه» با سخنرانی سهراب احمدی و علی صابونچی؛ «تئاتر در گرجستان» و در ادامه ارائه پژوهش‌های «مفهوم جابه جایی قدرت در نمایشنامه‌های شکسپیر: مطالعه موردی شاه لیر، ژولیوس سزار و مکبث با سخنرانی احمد خالقی، «خود آیینی تئاتر همچون مقاومت» با سخنرانی نوید قویدل و «تئاتر و علوم شناختی» با حضور محمد شهبا و علی منصوری برگزار می‌شود.
روز چهارشنبه چهارم اردیبهشت دومین جلسه کارگاه دراماتورژی صدا و نمایشنامه خوانی «هر آنچه دوست‌ داری از دست خواهی داد» توسط وحید منتظری و «سواحل غم انگیزآکرون» توسط مهین بهزادی مهرداد در برنامه این بخش قرار دارد. همایش «فرهنگ بصری در عصر دیجیتال و تأثیر آن بر هنرهای نمایشی» با سخنرانی پریسا عباس‌زاده، «مرگ تئاتر: نگاهی آسیب‌شناسانه بر مفهوم همکاری در فرآیند تولید خلاقه تئاتر کنونی دانشگاه ایران» با سخنرانی محمد اوحدی حائری از دیگر برنامه‌های این روز خواهد بود. در تالار استاد صمیمی مفخم دانشگاه تهران نیز کارگاه «من/ تو، من» با حضورحبیب ارمکان و سعید اکبرزاده تشکیل می‌شود.
پنجشنبه این هفته در سالن اصلی باشگاه دانشجویان کارگاه آموزشی «کلاس نمایشنامه‌نویسی شیوه جریان سیال ذهن» با حضور سیاوش پاکراه و نمایشنامه‌خوانی «فرآیند» توسط علی کرسی زر، نمایشنامه خوانی «گاری گت گت» توسط فرشاد قاسمی برگزار می‌شود. از ساعت 16 تا 17 نیز در بخش همایش‌ها «ردپای چارچوب اسکرام در روند تولید تئاتر استانیسلاوسکی و گروتفسکی با نظر به نمایش‌های «مردگان زرخرید» و«تارتوف» استانیسلاوسکی و پروژه تئاتر عینی گروتفسکی» با سخنرانی عباس حاتمی همچنین همایش «عوامل مؤثر در نگرش نسبت به تئاتر و قصد خرید بلیت» با سخنرانی پریا انصار دزفولی و همایش «تعزیه پژوهی با رویکرد متریالیستی» با سخنرانی سجاد یاری برقرار خواهد بود.
تالار استاد صمیمی مفخم دانشگاه تهران نیز در این روز میزبان کارگاه «بیان پویایی در مونولوگ‌های کلاسیک» با حضور lrakli Gogia از گرجستان خواهد بود که در روزهای 6 و 7 اردیبهشت نیز ادامه خواهد داشت.
ششمین روز هفته آموزش و پژوهش جشنواره تئاتر دانشگاهی، تماشاخانه «فانوس» میزبان کارگاه «مکان: نقطه شروع (پیش گفتاری تئوری و عملی در باب روند خلق در مکان‌های غیرتئاتری)» با حضور ندا شاهرخی، یاسمی خواجه‌ای می‌شود. در تالار خورشیدی دانشگاه هنر نیز کارگاه - «تکنیک‌های حرکتی معاصر و بداهه پردازی» با حضور Ismet Koroglu از ترکیه برگزار خواهد شد
آخرین روز برنامه‌های همایش و کارگاه‌های این جشنواره روز سه‌شنبه دهم اردیبهشت ماه خواهد بود که با پنل پژوهشی و آموزشی - «آشنایی با نمایش‌های ایرانی و تعزیه و اجراخوانی گردآفرید؛ مقدمه‌ای بریک تجربه» با حضور داوود فتحعلی بیگی، رحمت امینی و سجاد یاری، کارگاه «صحبت با اشیا» با حضور Marius Schaffter و Jerome stunzi از کشور سوئیس همراه می‌شود.
اجرای آثار نمایشی دانشگاهیان و دانشجویان شرکت‌کننده در بیست و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتردانشگاهی‌ایران از پنجم تا چهاردهم اردیبهشت ماه در تهران آغاز خواهد شد.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.