گزارش «ایران» از افزایش پلاک‌های شهرستان برای مسافرکشی در تهران

نرخ کرایه‌ها از اوایل اردیبهشت تا 20 درصد افزایش می‌یابد

اجتماعی /
شناسه خبر: 463719

نرخ کرایه تاکسی‌ها از اوایل اردیبهشت ماه تا 20 درصد افزایش می‌یابد. سال گذشته نرخ کرایه‌ها 12 درصد افزایش یافته بود. مصوبه شورای شهر تهران هم‌اکنون به فرمانداری تهران ارسال شده و درصورت تأیید، لازم الاجرا خواهد شد.

مبنای نرخ کرایه تاکسی‌ها همانند هر سال براساس نرخ تورم پیشنهاد داده می‌شود. این درحالی است که نرخ میانگین تورم در یک سال گذشته براساس آمارهای مختلف در حدود 29 تا 45 درصد بوده است. تا این تاریخ که به صورت رسمی، افزایش نرخ کرایه‌ها کلید می‌خورد، هیچ تاکسی خطی و گردشی و همین طور تاکسی‌های تلفنی و اینترنتی حق افزایش نرخ کرایه تاکسی‌ها را ندارند. درصورتی که این تخلف آشکار شده و راننده‌ای بی‌توجه به مصوبه، کرایه را افزایش دهد، به کمیته انضباطی سازمان تاکسیرانی معرفی شده و براساس کدهای مختلف، اعمال قانون می‌شود. با این همه همچنان تعداد زیادی از مسافران تاکسی در سطح شهر از افزایش غیر قانونی کرایه‌ها گلایه دارند. آنها می‌گویند که برخی رانندگان تاکسی به صورت خودسرانه زودتر از موعد به استقبال افزایش کرایه‌ها رفته‌اند. خانم رؤیا ترابی، کارمند اداره مخابرات، به عنوان فردی که هر روز چندین مسیر را با تاکسی تردد می‌کند، می‌گوید: «من مسیر خیابان خرمشهر تا میدان پالیزی که پیش از این هزار تومان می‌پرداختم را حالا کمتر از 2 هزار تومان نمی‌دهم. هر وقت هم اعتراض کرده‌ام، راننده سروصدایش بلند می‌شود. 
این افزایش قیمت مربوط به سال جدید هم نیست. آخر سال هر کس دستش می‌آمد، نرخ‌ها را بالا می‌برد. بعضی راننده‌ها از شلوغی خیابان‌ها سوء استفاده می‌کردند و اگر کمتر پرداخت می‌کردید، باید پیاده می‌شدید. من چندین بار با شماره 1888 تاکسیرانی تماس گرفته‌ام، اما اصلاً کسی جواب نمی‌دهد که بخواهی اعتراضت را ثبت کنی.» آقای داود ملکی شهروند دیگری است که ساکن شرق تهران است. او با بیان اینکه از میدان شهدا تا میدان خراسان را همیشه هزار تومان می‌داده، ولی حالا مجبور است هزار و 500 تومان بدهد، می‌گوید: «شاید این هزار تومان برای برخی، خنده دار باشد، اما وقتی مجبور باشی هر روز چندین مسیر را طی کنی، دیگر نرخ خنده‌داری نیست. مخصوصاً اینکه یک نفر نباشی و دو یا سه نفر باشی، این کرایه چشمگیر می‌شود.» شهروندی دیگر هم از افزایش یکباره هزار تومانی نرخ کرایه تاکسی از خیابان مفتح تا میدان هفت تیر گلایه کرده و می‌گوید که پیش از این همین مسیر را 2 هزار و 500 تومان می‌پرداختم، ولی به صورت ناگهانی همین چند روز پیش 3 هزار و 500 تومان شده بود. متأسفانه راننده‌ها به محض شنیدن اعتراض شما، شروع می‌کنند از نرخ دلار و اجاره و خوراک حرف می‌زنند و ترجیح می‌دهی که برای آرامش اعصابت کرایه را بدهی و پیاده شوی. البته آنها هم حق دارند، اما ما هم گناهی نکرده‌ایم.» 
آقای رستمی هم از افزایش نرخ کرایه خیابان آپادانا تا سر حافظ انتقاد کرده و می‌گوید: «ما مجبور به استفاده از تاکسی هستیم، شهرداری تبلیغات زیادی برای تشویق شهروندان به استفاده از دوچرخه یا اتوبوس و مترو می‌کند، اما وقتی ایستگاه مترو تا منزل ما فاصله زیادی دارد، به ناچار باید تاکسی سوار شویم، به هرحال بهتر از استفاده از خودروی شخصی است. اما هرطور که محاسبه می‌کنم، هزینه بنزینی که می‌پردازم، کمتر از کرایه تاکسی تمام می‌شود. 
چه دلیلی دارد که هم به زحمت بیفتم و هم پول بیشتری بدهم.» درآن سوی ماجرا البته سازمان تاکسیرانی حرف‌های دیگری دارد. مسئولان این سازمان تأکید دارند که نرخ کرایه‌ها تا زمانیکه برچسب‌ها نصب نشود، به هیچ عنوان گران نمی‌شود و هم‌اکنون نیز در هیچ خطی، افزایش نرخ مشاهده نشده است! با این توصیف باید پرسید چرا برخی رانندگان نرخ‌ها را خودسرانه بالا برده‌اند؟! معاون نظارت و امور مناطق تاکسیرانی با بیان اینکه درحال آماده‌سازی برچسب‌های جدید برای اوایل اردیبهشت ماه هستند، به «ایران» می‌گوید: «این افزایش نرخ‌هایی که از سوی شهروندان اعلام می‌شود، عمدتاً مربوط به مسافربرهای شخصی است که مشکلات جدی را برای ما بوجود آورده‌اند. وگرنه همه تقریباً 700 خطوط تاکسی تهران از سوی ما نظارت می‌شود.»
مهدی ابراهیمی با بیان اینکه در این 700 خط، 35 هزار تاکسی خطی فعالیت می‌کنند، می‌گوید: «جدا از این، 45 هزار تاکسی گردشی، تلفنی، اینترنتی و فعال در ایستگاه‌های ویژه مثل راه‌آهن و فرودگاه هم مشغول به کارند. ما درحال حاضر فقط 
2تاکسی اینترنتی مجاز داریم و درحال راه اندازی سومین خط هم هستیم، اما مابقی تاکسی‌های اینترنتی هنوز از سازمان مجوز نگرفته‌اند. متأسفانه این دو شرکت یکی از انگیزه‌های اصلی مهاجرت رانندگان شهرستانی برای مسافرکشی به تهران هستند. هم‌اکنون تعداد زیادی پلاک‌های شهرستان در تهران در حال مسافرکشی هستند که مشکلات زیادی از جمله ترافیک به علت آشنا نبودن به مسیرها را ایجاد کرده‌اند.درحالیکه پلاک‌های شهرستان از نظر قانونی در تهران اجازه تردد ندارند و حتماً باید از شهرداری مجوز بگیرند. تاکنون هیچ خودرویی با پلاک شهرستان برای مسافرکشی به سازمان تاکسیرانی مراجعه نکرده است. از آنجا که آنها بدون مجوز فعالیت می‌کنند، می‌توانند نرخ‌ها را تاجایی که دلشان می‌خواهد بالا ببرند. وظیفه برخورد با این خودروها بر عهده پلیس و نیروی انتظامی است و شهرداری حق دخالت در حوزه پلاک شخصی‌ها را ندارد.»
ابراهیمی به تردد بالای خودروهای پلاک شهرستان در ایام عید اشاره کرده و می‌گوید که دیدن این پلاک‌ها با چشم هم محسوس بود و این درحالی است که همه این پلاک‌ها، مسافر نوروزی تهران نبودند! از طرفی بعد از عید و پس از اتفاقات سیل اخیر هم ما شاهد افزایش پلاک‌های شهرستان در تهران بودیم. حتی تعدادی از این خودروها در ایستگاه‌ها و پایانه‌های تاکسی به صورت پاتوقی و گروهی از شهرهایی خاص! مسافرکشی می‌کردند! «ابراهیمی به تفاهمنامه مشترک سازمان تاکسیرانی با پلیس در برخورد با این خودروها در سال گذشته اشاره کرده و می‌گوید:«متأسفانه این طرح تداوم نیافت.»
روزانه حدود 4 و نیم میلیون نفر سفر با تاکسی انجام می‌شود. سهم تاکسی‌ها در تهران 22 درصد است. اما براساس استانداردهای جهانی، این سهم باید 6 تا 7 درصد باشد.
به گفته ابراهیمی از سال 87 تاکنون هیچ پلاک تاکسی به تهران اضافه نشده و تنها در قالب طرح نوسازی تاکسی‌ها بوده است. طرحی که از سال گذشته به علت افزایش نرخ خودرو و عدم ارائه تسهیلات بانکی متوقف شده و در آخرین مرحله از 10 هزار خودروی تعهد داده شده، فقط 850 خودرو به صورت نقدی نوسازی شده‌اند. هم‌اکنون 24 هزار تاکسی فرسوده در تهران در حال تردد است. شرکت‌های خودروساز نرخ پژو را 66 میلیون تومان و نرخ سمند را 78 میلیون تومان و به صورت نقدی اعلام کرده‌اند. رانندگان تاکسی همچنین با اشاره به افزایش نرخ خودرو و قطعات، از افزایش نرخ کرایه‌ها که با نرخ تورم همخوانی ندارد، گلایه‌مندند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.