تنگناهای بودجه 98

اقتصادی /
شناسه خبر: 430419

در تدوین بودجه به دلیل وجود برخی پرداخت‌ها و هزینه‌های ثابت و مشخص، قدرت مانور کمتری وجود دارد. در بودجه 97 حدود 50 درصد از بودجه عمومی صرف پرداخت حقوق کارکنان، بازنشستگان و کمک به صندوق‌های بازنشستگی شده بود.

 
 
 
پرداخت چند هزار میلیاردی بابت اوراق خزانه در کنار بودجه ثابت وزارتخانه‌ها، نهادها و... نیز در بودجه لحاظ می‌شود. با این اوصاف سهم اندکی برای بودجه عمرانی می‌ماند بنابراین در کل سهم ناچیز زیر 10 درصد قابل تصمیم‌گیری است و می‌توان روی آن مانور داد.
در شرایط تحریم حتی حفظ شرایط بودجه بدون کسری بسیار سخت‌تر می‌شود چرا که نه تنها درآمدهای نفتی بلکه درآمدهای مالیاتی نیز کامل محقق نمی‌شود. رویکرد ایجاد ثبات اقتصادی، مهار تورم، صیانت از تولید و اشتغال، مقابله فعالانه با تحریم‌ها و تأمین معیشت مردم برای بودجه بسیار ضروری و حیاتی است اما شیوه عملیاتی کردن این رویکردها به همراه استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. واگذاری هزاران طرح نیمه تمام که بیش از 500 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارند می‌تواند قفل اقتصاد و بودجه را باز کند اما در داستان واگذاری‌ها مؤلفه‌هایی چون سرعت، دقت به همراه صلاحیت متقاضیان همیشه مانع بوده است.
از سویی افزایش بودجه عمرانی در جهت ایجاد اشتغال و رونق چندان امکان پذیر نیست و واگذاری طرح‌های نیمه تمام به بخش خصوصی تنها راه ممکن است. بازبینی و ساده‌سازی واگذاری‌ها در بودجه 98 باید لحاظ شود. تأمین معیشت و جبران هزینه‌های افزایش یافته زندگی تنها از طریق افزایش حقوق 20 درصدی امکان‌پذیر نیست و کنترل تورم و حتی کاهش قیمت‌ها حتماً باید در دستور کار قرار گیرد. دلار 5700 تومانی، نفت 1.5 میلیون بشکه‌ای و قیمت 54 دلاری نفت باز موجب کسر بودجه است و برای حل این مشکلات اخذ مالیات از 
40 درصد اقتصاد که فرار مالیاتی دارند ضرورت دارد. نظام شفافیت، جلوگیری از پولشویی و اخذ مالیات می‌تواند موجبات افزایش درآمدهای مالیاتی و جبران کسری بودجه را فراهم کند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.