«علی ‌بابا» یک غول چینی در تجارت الکترونیک

دانش و فناوری /
شناسه خبر: 411838

وب سایت علی بابا به عنوان یک غول چینی در تجارت الکترونیک، سریع‌تر از چیزی که تصور می‌شد مورد توجه تجار چین و سایر کشورهای دنیا قرار گرفت؛ به‌طوری که در همان سال اول توانست از طریق یک برنامه حمایتی ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در سال‌های بعد حوزه فعالیت علی بابا گسترش یافت و علاوه بر راه‌اندازی سرویس‌هایی مانند Alipay و Taobao، در شراکتی با «یاهو» بخش چینی این کمپانی را در اختیار گرفت.

گروه تجاری علی بابا یک کمپانی اینترنتی چینی است که در سال ۱۹۹۹ توسط فردی به‌ نام «جک ما» در قالب یک سرویس آنلاین برای معامله میان شرکت‌ها تأسیس شد. این گروه با فراهم‌سازی زمینه ارتباط میان خریداران و فروشندگان در حوزه‌هایی نظیر فروشگاه اینترنتی، سیستم خرده فروشی و رایانش ابری فعالیت داشته و خدمات تجاری متنوعی را از طریق اینترنت ارائه می‌دهد. جک قبل از تأسیس این شرکت معلم زبان انگلیسی بود و در یک اتاق ساده زندگی می‌کرد. اما آشنایی وی با اینترنت، دنیای کاری وی را دگرگون کرد؛ به‌طوری که تنها 15 سال بعد این مرد ریز نقش چینی که هنوز نیز سر از کدنویسی رایانه درنمی‌آورد، تبدیل به سی‌وششمین فرد ثروتمند دنیا شد.

 

جک به همراه همسرش، یک تیم 18 نفره و با سرمایه‌ای ۸۰ هزار دلاری، استارتاپ علی بابا را در آپارتمان شخصی‌اش کلید زد. نام این گروه اشاره‌ای به داستان افسانه‌ای «علی بابا و چهل دزد» دارد. جک به‌دلیل آشنایی مردم سراسر جهان با این افسانه، این نام را برای شرکت خود برگزید.
 وب سایت علی بابا سریع‌تر از چیزی که تصور می‌شد مورد توجه تجار چین و سایر کشورهای دنیا قرار گرفت؛ به‌طوری که در همان سال اول توانست از طریق یک برنامه حمایتی ۲۵ میلیون دلار سرمایه جذب کند. در سال‌های بعد حوزه فعالیت علی بابا گسترش یافت و علاوه بر راه‌اندازی سرویس‌هایی مانند Alipay و Taobao، در شراکتی با «یاهو» بخش چینی این کمپانی را در اختیار گرفت.

علی بابا بر خلاف فروشگاه‌های اینترنتی، هیچ انباری نداشته و تنها نقش بازار مجازی را برای فروشندگان و خریداران بازی می‌کند. این کمپانی سود خودش را از طریق قرار دادن آگهی‌های مبتنی بر جست‌و‌جو با استفاده از لغات کلیدی، دریافت حق کمیسیون و... به‌دست می‌آورد. این شرکت در مدت زمانی کوتاه، بازار خرید آنلاین در چین را قبضه کرده و بیش از ۸۰ درصد خرید‌های آنلاین این کشور و برخی از کشورهای آسیای جنوب شرقی را به خود اختصاص داد.

علی‌بابا که در سطح نظام بین‌الملل با نام Alibaba.com شناخته می‌شود، واردکنندگان و صادرکنندگان را در بیش از ۲۴۰ کشور و منطقه‌ دنیا به یکدیگر مرتبط کرده است. سود این شرکت در سال ۲۰۱۷ رشدی برابر ۴۰۹ میلیارد دلار داشته و به‌عنوان یکی از ۱۰ شرکت با ارزش دنیا شناخته شد. در حال حاضر تعداد کاربران فعال سالانه علی بابا به ۲۳۱ میلیون نفر رسیده و 50 هزار کارمند در سراسر دنیا در این کمپانی مشغول به‌کار هستند.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.