ion

کتاب «نماد و اسطوره» نوشته حجت ­الاسلام حمید پارسانیا، با مقدمه آیت ­الله جوادی آملی از سوی انتشارات کتاب فردا و دفتر نشر معارف منتشر شد.

ایران آنلاین /گروه اندیشه:

 کتاب «نماد و اسطوره»  به منظور تأمین برخی از مبادی لازم جهت شناخت و بررسی احکام و خصوصیات نمادهایی که در زندگی اجتماعی انسان دخیل هستند، گرد آمده است و تمرکز آن در مباحثی است که درباره نمادهای حقیقی در دو علم فلسفه و عرفان نظری مطرح شده است.

کتاب «نماد و اسطوره» از ۱۴ بخش کوتاه تشکیل شده است. تعریف لغوی نماد، نماد در حوزه ­های مختلف علوم، نماد در عرفان نظری، نماد در مسائل فلسفی، کثرت عددی و وحدت حقیقی، دوری از وحدت و پراکندگی در کثرت و ... از جمله مباحث این کتاب است.

نویسنده در بخش ضمایم، متن عربی برخی مباحث کتب فلسفه اسلامی و عرفان نظری و کتب تفسیری که در متن کتاب از آنها استفاده شده را آورده است؛ برش­هایی از جلد نهم اسفار اربعه ملاصدرا، الطبیعیات من الشفاء، شرح القیصری علی الفصوص الحکم، تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس، جلد هفتم و سیزدهم و چهاردهم المیزان، جلد پنجم تفسیر صافی و... نیز در کتاب گنجانده شده است.

تاکنون درباره نماد و اساطیر در کشور کتاب­هایی ترجمه شده است و اهمیت این کتاب از این جهت است که برای نخستین بار، یک استاد فلسفه اسلامی به صورت تفصیلی به بحث و بررسی «نماد و اسطوره» پرداخته است و از سویی آیت ­الله جوادی آملی، حکیم و مفسر و فیلسوف برجسته جهان اسلام، با مقدمه بر این کتاب، برخی اصول فلسفی و عرفانی را برای شناخت نمادهای حقیقی و اعتباری در افق نگاه پژوهشگران قرار داده ­اند.

آیت ­الله جوادی آملی در مقدمه کتاب می ­نویسند: «جهان امکان از دیدگاه موحّد، نماد حقیقی ذاتی است، نه وصفی؛ یعنی تمام ذرات در تمام حالات نشانه جمال یا جلال حق هستند و تحول اوصاف نیز نمونه تحول اراده خداوند است؛ یعنی هیچ حالی برای هیچ موجودی فرض نمی­ شود که آن موجود در گوهر ذات خود نماد حق نبوده و یا دگرگونی وصف آن نماد حقیقی نسبت به تحول اراده خدا نباشد. هر موجودی که از کمال­های بیشتر برخوردار باشد نمادی کامل­تر از نمونه ­های دیگر است تا برسد به کون جامع ـ انسان کامل ـ که کامل­­ترین نمادهاست.»

آیت ­الله جوادی آملی در انتهای مقدمه می­ نویسد: «آنان که از نظر جامعه ­شناسی، عصر اسطوره را قبل از دوره مذهب و آن را قبل از عصر فلسفه و آن را قبل از مرحله علم پنداشتند، برای تحجّر اسطوره ­گرایان عصر علم که نمونه بارز آن خود صاحب ­نظران علمی ­اند پاسخ قابل توجهی ندارند و بررسی اوضاع کنونی (عصر علم) نشانه تهاجم فراوان به سوی اسطوره ­های تهی از هرگونه حقیقت است؛ زورمداران ستم­ پیشه نیز از حمایت آن اسطوره ­ها دریغ نمی ­ورزند و بلکه تبلیغات مستمر آن­ها، نشانه رواج بازار افسانه ­سازان است.»

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.