ion

تب فلسفه از نگاه سیاوش جمادی

اندیشه /
شناسه خبر: 320744

در خصوص اینکه چرا این طبقه کتابخوان، به یکباره به یک متفکر خاص توجه نشان می‌دهد و تب یک فیلسوف در جامعه بالا می‌گیرد، باید گفت که گاها چند مترجم تشخیص می‌دهند که یک متفکر غربی مسائلی را مطرح کرده که برای آن زمان جامعه ما بسیار قابل تأمل است و اندیشه آن فیلسوف می‌تواند در حل و درک مسائل آن روز جامعه ما راهگشا باشد.

ایران آنلاین / گروه اندیشه:

اقبال یکباره به یک فیلسوف خاص، چندان در جامعه ما موضوعیتی ندارد چرا که جامعه ما اساسا کتابخوان نیست. ما تنها اقلیت نادری داریم که کتاب را جزء ملزومات زندگی خود می‌دانند و این اقلیت هم عموما به طبقه متوسط تعلق دارند.

اما در خصوص اینکه چرا این طبقه کتابخوان، به یکباره به یک متفکر خاص توجه نشان می‌دهد و تب یک فیلسوف در جامعه بالا می‌گیرد، باید گفت که گاها چند مترجم تشخیص می‌دهند که یک متفکر غربی مسائلی را مطرح کرده که برای آن زمان جامعه ما بسیار قابل تأمل است و اندیشه آن فیلسوف می‌تواند در حل و درک مسائل آن روز جامعه ما راهگشا باشد.

اینگونه مترجم‌ها، خود سوژه‌هایی هستند که اتفاقا بیشتر هم فکر می‌کنند و بیشتر سعی می‌کنند خودآئین و مستقل عمل کنند تا اینکه تابع جریان باشند. بنابراین این خودآئینی باعث می‌شود تا دیگران را هم در آن چیزی که مسأله مهم تلقی کرده‌اند، سهیم کنند. از این رو، آراء یک متفکر در زمان مشخصی رواج پیدا می‌کند و ممکن است بعد از مدتی نیز به فراموشی سپرده شود.

در زمینه فلسفه، باید گفت فیلسوفانی که در ایران مورد توجه قرار گرفته‌اند، اغلب زمان‌مند نبوده‌اند؛ به عنوان مثال نیچه زمان ندارد و همواره تفسیر می‌شود، گویی هر قدر زمان می‌گذرد، به او توجه بیشتری می‌شود. پژوهشگران پدیدارشناسی، برخلاف افرادی که از پایان پدیدارشناسی سخن می‌گویند، معتقدند، پدیدارشناسی در زمانه ما از نو متولد می‌شود.

اینکه متفکری خاص یک مدت مورد توجه قرار می‌گیرد و بعد متفکر دیگری جای آن را می‌گیرد، امری منفی تلقی نمی‌شود. در خود اروپا نیز کمابیش همینطور است چون تداوم اندیشه به نقد بستگی دارد؛ به این معنا که متفکری مسائلی را مطرح می‌کند این مسائل مورد بحث و کاوش و البته اقبال قرار می‌گیرد اما پس از مدتی متفکر دیگری ظهور می‌کند و آراء متفکر پیشین را به طور بنیادین به نقد می‌کشد و خود جایگزین او شده و کانون توجه اهالی اندیشه می‌شود.

 این تداوم اندیشه و نقد، چون در ایران وجود ندارد، اینگونه به نظر می‌رسد که گویی عده‌ای خوشه‌چینی کرده‌اند؛ به این معنا که گویا متفکرانی را معرفی کرده‌اند که هیچ ارتباطی با مسائل جامعه ما ندارد اما حقیقت ماجرا چیزی جز سیر تداوم اندیشه نیست.

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.