گفت‌و‌گو با الهه حصاری بازیگر سینما و تلویزیون

همه، رازهای سر به مهر و ناگفته داریم

فرهنگی /
شناسه خبر: 24572

الهه حصاری بازیگر جوان سینمای ایران دارای لیسانس تربیت بدنی است. نخستین حضور او در سینما در سال ۱۳۸۶ با بازی در فیلم «نطفه شوم» بود.«ما سه نفر» (مهرداد فرید)؛ «انتهای خیابان هشتم» (علیرضا امینی)؛ «شماره بیست. قطعه بیست. ردیف بیست» (مانیا اکبری) و «آزاد راه» (عباس رافعی) و قاعده تصادف از جمله آثار کارنامه کاری حصاری هستند.

ایران آنلاین / حصاری دوران پر کاری را تجربه می‌کند و فیلم‌های «نقش و نگار» علی عطشانی، «پی 22» ساخته قاسمی جامی، فیلم «دویدن با شب» به کارگردانی محسن ربیعی و فیلم «نگران نباش سارا» ساخته علیرضا امینی را آماده نمایش دارد. حصاری چندی پیش به خاطر بازی در فیلم نگران نباش سارا، جایزه بهترین بازیگر زن را ازجشنواره فیلم «اوراسیا» به دست آورده است. با او درباره بازیگری و حضورش در فیلم «داره صبح میشه»  و نقش گلی گفت‌و‌گو کردیم.

دوران پر کاری را تجربه می‌کنید. آیا پیشنهادهای کاری مناسب بودند که حضورتان در عرصه بازیگری پر رنگ شده است؟
این پرکاری به‌هر حال به دلیل پیشنهادهای مناسب بوده است و منتظر پیشنهادهای خوب بازیگری ماندن، مستلزم صبر زیاد است. من تلاش کردم حتی به قیمت محو شدن از عرصه بازیگری، پیشنهادهای نامناسب بازیگری را رد کنم و حتی با وجود این پرکاری ، از بهمن سال گذشته چند پیشنهاد کاری داشتم که ترجیح دادم قبولشان نکنم.
حالا از رد این پیشنهادها پشیمان هستید؟
یکی از آنها را دوست داشتم قبول کنم که تداخل کاری پیش آمد. سریال «کیمیا» و نقش دوست صمیمی کیمیا به من پیشنهاد شد که نقش قابل قبولی بود. هم زمان با کیمیا، پیشنهاد بازی در فیلم پولاد کیمیایی را پذیرفتم. یکی از دلایلی که دوست داشتم در کیمیا بازی کنم نام‌های بزرگ بازیگرانش بود.
درفیلم پولاد کیمیایی چه نقشی را بازی کردید؟
نقش اول زن فیلم که دختر جوانی به نام مرجان بود؛ البته کار به دلایل مالی متوقف مانده است.
به نظر شما در فیلم داره صبح میشه تصویر درستی از دغدغه زنان ایرانی در سنین مختلف روایت می‌شود؟
نکته مهم در این مورد شخصیت گلی بود که برایم جذابیت داشت. شخصیتی که از من خیلی دور بود. در جاهایی می‌بینیم پر انرژی و شاد است. این دختر رفتارهایی با نامزدش دارد که از ذهنیات من دور بود. بعد از خواندن سایر داستان‌های فیلمنامه مجاب شدم که حتماً در این فیلم بازی کنم.
آیا رفتارهای گلی را تأیید می‌کنید یا نقد؟
موقعی که آدم‌ها در شرایطی قرار می‌گیرند، بسته به ذات درونی‌شان عکس العمل‌های متفاوتی انجام می‌دهند، اعتقاد دارم این عکس العمل‌ها را نمی‌شود قضاوت کرد. به هرحال ممکن است برخی از رفتارها اشتباه باشند یا درست و منطقی.
جایی در فیلم، سامان به گلی می‌گوید اگر چنین اتفاقی برای او رخ می‌داد من از تو حمایت می‌کردم. آیا این گفته عملکرد گلی را نقد نمی‌کند؟
گلی در سکانسی می‌گوید که به خاطر ازدواج با سامان از همه چیزش گذشته است و با‌وجود مخالفت‌های خانواده ام بازهم تو را انتخاب کردم، فکر می‌کند با این میزان فداکاری حق مطلب را ادا می‌کند. البته نوع و شیوه دوست داشتن آقایان با خانم‌ها متفاوت است، بنابراین نمی‌شود گفت چون گلی درباره ماجرای مزاحمت تلفنی رفتار سامان را نقد می‌کند او را دوست ندارد. آقایان موقعی که خانمی را دوست دارند خیلی برای او فداکاری می‌کنند. درون وجود خانم‌ها یک خودخواهی کوچولو وجود دارد که زیاد دوست داشتن شان را علنی نمی‌کنند.
بنابراین مخاطب می‌تواند تا حدی رفتار گلی را نقد کند؟
بله، این را قبول دارم.
گلی را به لحاظ خاستگاه فکری چگونه ارزیابی می‌کنید؟
گلی به لحاظ موقعیت خانوادگی و اجتماعی در یک خانواده نسبتاً مرفه زندگی می‌کند و وضع خانوادگی اش نرمال و روبه راه است و در کمال شناخت همسرش را انتخاب می‌کند. خصیصه دیگر او قوی بودن کودک درونش است و در اوج اختلاف، سامان به او می‌گوید هنوز بچه‌ای و باید یاد بگیری تا بزرگ شوی. شاید همین بچگی گلی باعث شده خیلی از حرف‌ها را مطرح کند. جایی که گلی درباره پدربزرگش حرف می‌زند برای مخاطب از زندگی واقعی اش رونمایی می‌کند. انگار راز و سری را با سامان در میان می‌گذارد.
آیا اعتقاد دارید این چالش و اختلاف عقیده باید در این مقطع از زندگی برای گلی و سامان رخ می‌داد یا بهتر بود در آینده که آنها پخته تر ‌شدند با چنین مسأله‌ای روبه رو می‌شدند؟
به نظرم برای بروز این چالش موقع مناسبی بود و اگر زندگی مشترک‌شان را شروع کرده بودند ممکن بود این اختلاف عقیده تبعات سخت تری به همراه می‌داشت. البته در پایان فیلم به مخاطب قطعیتی ارائه نمی‌شود که وضعیت رابطه گلی و سامان چگونه خواهد شد. معتقدم فیلم به درستی موضوع را مطرح کرده و جزو فیلم‌های خوب کارنامه بازیگری ام است و تا به امروز پنج بار آن را دیده‌ام.
می توان فیلم را به نوعی حدیث نفس جوان‌های امروز جامعه ما دانست؟
همه شخصیت‌های فیلم داره صبح میشه مابه ازای واقعی دارند. موقعی که دور و اطرافم را نگاه می‌کنم متوجه می‌شوم که چقدر اتفاقاتی که برای شخصیت‌های فیلم رخ می‌دهد می‌تواند برای ما هم اتفاق افتاده باشد یا در آینده اتفاق بیفتد و اینکه همه ما چقدر رازهای سربه مهر و نگفته داریم. در فیلم هیچ چیزی به دور از واقعیت نبود.
به نظر شما این پرداختن به آدم‌های مختلف اعم از پیر وجوان و میانسال چه تبعاتی می‌تواند از منظر رفتارشناسی اجتماعی داشته باشد؟
زندگی این نسل‌های مختلف به صورت موازی در فیلم روایت می‌شود و کار کارگردان در خصوص تنیدن روایت زندگی این آدم‌ها برایم حائز اهمیت است و بتدریج مخاطب متوجه می‌شود همه این آدم‌های به ظاهر از هم جدا با هم نسبتی دارند. بنابراین دیدن فیلم داره صبح میشه برای مخاطب با حوصله و هوشمند توأم با رضایت است.
قبل از این فیلم سابقه همکاری با کارگردان زن داشتید؟
این نخستین همکاری ام با یک کارگردان زن بود و با کار کردن با یک کارگردان مرد کلی تفاوت دارد.  یلدا جبلی در عین جوانی بسیار با تجربه و خوش برخورد است و ارتباط خوبی با یکدیگر در طول کار داشتیم. او خیلی راحت پذیرای نظرات عوامل و بازیگران است و از نظرات عوامل استقبال می‌کند و پیشنهادهای درست را مورد استفاده قرار می‌داد. حسن دیگر یلدا جبلی تدوینگر بودنش است.
با توجه به حضور بازیگران نام آشنایی مثل رویا نونهالی، مهدی احمدی، شما و سایرین بهتر نبود فیلم به جای گروه هنر و تجربه در گروه‌های دیگر سینمایی به نمایش در می‌آمد؟
این فیلم در ابتدا قرار نبود در گروه هنر و تجربه اکران شود و فکر می‌کنم اکرانش در گروه هنر و تجربه یک کم لطفی در حق فیلم است./روزنامه ایران

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.