ion

یکی از خبرهای خودرویی که سال گذشته همه را شوکه کرد امضا تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان گسترش و نوسازی با مجموعه رنو بود. در حالی‌که همه انتظار می کشیدند که رنو با سایپا و یا ایران خودرو به تفاهم برسد، این مجموعه سر از همکاری مشترک با ایدرو در آورد.

ایران آنلاین / سازمانی توسعه‌ای که حدود 20 درصد سهام خودروسازان داخلی را دارد. اولین توجیه در همکاری مشترک این مجموعه دولتی شکستن انحصار بود. انحصاری که برخی می‌گویند متعلق به آبی و نارنجی‌پوشان جاده مخصوص است، اما خودشان قبول ندارند و مثال حضور گسترده چینی‌ها در بازار را می‌زنند.

وقتی تفاهم همکاری به امضا رسید عملاً همه خودشان را برای ایجاد قطب سوم خودروسازی آماده کردند. قرار بود قرارداد خودرویی ایدرو با رنو اواخر سال ۹۵ به امضا برسد اما با طولانی شدن روند مذاکرات، خبرها حاکی از نهایی شدن این قرارداد در سه ماهه ابتدایی سال جاری بود که مجدداً این مذاکرات به نتیجه نرسید و کماکان پرونده ایدرو با رنو باز است. هر چند طی هفته‌های اخیر چند هیأت از رنو به ایران آمدند، اما گویا چند بند از این تفاهم‌نامه مشکل دارد و تا  زمانیکه حل نشود قراردادی هم به امضا نخواهد رسید. مشکل درباب تولید مشترک است. به هر ترتیب تجربه پایین درصد داخلی‌سازی تندر90 باعث شده است که سازمان گسترش و نوسازی زیر بار بندهای این تفاهم‌نامه نرود.

ابوالفضل کیانی معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران همچنان معتقد است که تا پایان عمر دولت یازدهم این تفاهم‌نامه به نتیجه می‌رسد، چرا که دو طرف به نتیجه دلخواه خود نزدیک شدند. وی می گوید: در زمینه قرارداد با رنو سرمایه‌گذاری مشترک ایدرو با رنو مدنظر قرار گرفته و مذاکرات طولانی انجام شده است که با نزدیک شدن به مراحل پایانی کار پیش‌بینی می‌کنیم قرارداد همکاری مشترک به زودی منعقد شود. اولین‌بار است که ایدرو به صورت مستقیم با یک بنگاه خودروسازی وارد همکاری شده و هدف‌های مختلفی از جمله توسعه کیفیت و رقابت‌پذیری مورد نظر است. معاون برنامه‌ریزی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران با اشاره به اینکه طبیعی است طرفین قرارداد به دنبال منافع حداکثری خود باشند توضیح داد: ما به دنبال این هستیم که خود را تبدیل به یک بازار برای فروش محصولات رنو نکنیم و از ابتدا تأکید داشتیم داخلی‌سازی تکنولوژی و بومی‌سازی مدنظر قرار گیرد و علاوه بر این با صادرات ۳۰ درصدی برند مشترک در بازارهای بین‌المللی به عرضه درآید.

ما تنها نمی‌خواهیم در داخل کشور قطعات مونتاژ شود و بازارمان را در اختیار فرانسوی‌ها قرار دهیم، بلکه قصد داریم جزیی از فرایند تولید، سرمایه‌گذاری و صادرات باشیم. حال این روزها مذاکره‌کنندگان رنو بلیت‌های رفت و برگشت خود را رزرو می‌کنند تا بتوانند با سرعت بیشتری به قرارداد نزدیک شوند و دیگر فرصت همکاری را از دست ندهند. هر چند به اعتقاد برخی از کارشناسان همکاری دوباره با رنو به دلیل در اختیار قرارندادن تکنولوژی در قراردادهای قبلی اشتباه است، اما در مقابل خیلی‌ها از اینکه مجدداً رنو به ایران باز می‌گردد خوش‌بین هستند و می‌گویند این مجموعه می‌تواند باعث ارتقا و تنوع محصولات خودرویی ایران شود./خودرو پلاس
 

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید در سایت منتشر خواهد شد.

پیام های که حاوی تهمت یا افترا باشد در سایت منتشر نخواهد شد.

پیام های که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبز با خبر باشد منتشر نخواهد شد.